Σας παρουσιάζω εδώ ένα τυπικό βιομηχανικό κτίριο με γερανογέφυρα. Πρόκεται για μία κλασική μεταλλική κατασκευή, που συναντάται στον Ελληνικό χώρο πολύ συχνά. Παρατηρήστε, ότι λόγω του μεγάλου (σχετικά) ύψους του πλασίου, και σε συνάρτηση με τη γερανογέφυρα, επιλέχθηκε η διατομή του στύλου να είναι από διατομή ΙΡΕ (και όχι ΗΕΑ), λόγω της επικρατούσας καμπτικής λειτουργίας του στύλου.
Γενικά, η λύση αυτή, οδηγεί σε οικονομικότερες κατασκευές, λόγω του μειωμένου ιδίου βάρους του φορέα. Ομως, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη διαστασιολόγηση των κόμβων, λόγω του μικρού πάχους του κορμού των διατομών ΙΡΕ.
Επίσης, τα πλαίσια αυτού του τύπου, διαστασιολογούνται πάντα ώς αρθρωτά στην έδραση των στύλων. Αυτή η επιλογή έχει ώς αποτέλεσμα τη δραστική μείωση των διαστάσεων της θεμελίωσης, όπως και την απαίτηση σε αγκύρια (αναπτύσσεται μόνον τέμνουσα), όμως παράλληλα, αυξάνει και την παραμορφωσιμότητα/μεταθετότητα του, η οποία σε πολλές περιπτώσεις, είναι και κρίσιμη.
Ισως το πιο σοβαρό σημείο της κατασκευής, κατά την άποψή μου, να είναι η πλευρική εξασφάλιση του πλαισίου, μέσω των αντιρρίδων των μηκίδων και των τεγίδων. Μειώνει το μήκος λυγισμού εκτός του επιπέδου και δίνει πολύ οικονομικότερες διατομές, με μεγάλη οικονομική σημασία στο κόστος του έρογυ.
Στη διαστασιολόγηση των αντιανεμίων συνδέσμων, δεν ξεχνάμε τα παρεμβλήματα που μειώνουν το μήκος λυγισμού των γωνιακών, όπως φαίνονται στα σχέδια.
Τέλος, συμπεριλαμβάνω στα σχέδια και κάποιες όψεις του λεγόμενου "σκελετού στήριξης επικάλυψης", δηλ. το φορέα επί του οποίου θα στηριχθούν τα πανέλα. Τις περισσότερες φορές δε συμπεριλαμβάνονται στις μελέτες, με αποτέλεσμα να αγνοείται το επιπλέον βάρος των μηκίδων στις προμετρήσεις.
Ισως το πιο σοβαρό σημείο της κατασκευής, κατά την άποψή μου, να είναι η πλευρική εξασφάλιση του πλαισίου, μέσω των αντιρρίδων των μηκίδων και των τεγίδων. Μειώνει το μήκος λυγισμού εκτός του επιπέδου και δίνει πολύ οικονομικότερες διατομές, με μεγάλη οικονομική σημασία στο κόστος του έρογυ.
Στη διαστασιολόγηση των αντιανεμίων συνδέσμων, δεν ξεχνάμε τα παρεμβλήματα που μειώνουν το μήκος λυγισμού των γωνιακών, όπως φαίνονται στα σχέδια.
Τέλος, συμπεριλαμβάνω στα σχέδια και κάποιες όψεις του λεγόμενου "σκελετού στήριξης επικάλυψης", δηλ. το φορέα επί του οποίου θα στηριχθούν τα πανέλα. Τις περισσότερες φορές δε συμπεριλαμβάνονται στις μελέτες, με αποτέλεσμα να αγνοείται το επιπλέον βάρος των μηκίδων στις προμετρήσεις.